Interviu cu Asist. Univ. Dr. Camelia Vonica

Interviu cu Asist. Univ. Dr. Camelia Vonica

Doamna Doctor, ce ar trebui să facă un pacient cu diabet între consulturile periodice?

Este foarte important ca pacientul cu diabet să țină un jurnal. În acesta ar trebui, de exemplu, să-și noteze efectele adverse ale medicației nou administrate și simptomatologia posibilelor complicații ale diabetului– dureri, fisuri sau modificări ale picioarele, vedere încețoșată, vedere dublă, dureri oculare etc. Mai apoi, este foarte important să-și noteze valorile glicemiei, în cazul în care îşi monitorizează glicemia. Pentru pacienții cu tratament antidiabetic oral, monitorizarea glicemiei este mai dificilă, dar orice glicemie contează pentru medicul diabetolog. Pentru cei care își administrează insulină și au teste gratuite datorită Programului Național de Diabet, este important ca aceste teste să fie și ele trecute în jurnal, împreună cu observațiile de rigoare: doza şi tipul de insulină administrată, cantitatea şi felul alimentelor consumate, efortul fizic realizat, orele de somn, alte evenimente care ar putea influenţa glicemia (operaţii, infecţii de orie fel etc.). Pe de altă parte, nu trebuie să uităm de monitorizarea greutății: o mare luptă pe care o ducem noi, diabetologii, este în această privință; pacienții cu diabet nu reușesc să-și mențină greutatea normală sau pe cea de la momentul diagnosticului – din contră, cresc în greutate, această creştere fiind un mare inamic al controlului glicemic.

Cum vedeți rolul podiatrului în echipa multidisciplinară de îngrijire a pacientului cu diabet?

Pentru mine ar fi foarte important să avem un podiatru în echipă, pentru că informațiile pe care le oferim pacienților sunt foarte multe, iar ei nu reușesc întotdeauna să reţină toate aceste informaţii, uneori le percep chiar greşit. Pe de altă parte, unii dintre noi ne axăm în mare parte pe controlul glicemic, uitând să educăm pacientul privind prevenţia sau depistarea precoce a complicaţiilor piciorului. Dar podiatrul, venind cu activitatea sa de îngrijire a picioarelor, de îngrijire și prevenire a neuropatiei diabetice, ne-ar ajuta foarte mult în atingerea acestui scop de prevenție, prin recomandările pe care le face. Nu întotdeauna avem timpul necesar să educăm pacienții, mai ales în ambulator, privind alegerea încălțămintei potrivite, îngrijirea potrivită a picioarelor. Asta deși știm, datorită studiilor, cât de mult contează, cât de mult reducem frecvenţa neuropatiei diabetice, a ulcerațiilor, a amputațiilor în momentul în care podiatrul intervine în echipa medicală multidisciplinară.

Ce părere aveți despre campania de informare desfășurată de Asociația de Podiatrie?

Această campanie este binevenită. Ea completează într-un fel ceea ce noi, medicii, nu reușim să facem în ambulator, pentru că acele 15 minute de consultație sunt foarte scurte, iar pacientul pleacă acasă, uneori, fără a primi toate informațiile necesare lui. Mai mult, informațiile de pe Internet nu sunt întotdeauna cele mai corecte.  Așa că eforturile reunite ale unor specialiști în domeniu de a completa aceste lipsuri sunt în beneficiul pacientului.